Vår kommun behöver Gamla Kraftstationen

Nu lyfter vi frågan i fullmäktige

Lördag 26 november 2022

Det började lite trevande för mer än tio år sedan. Först i olika lokaler på området nära dejeforsen, med teater och annat. Försöksvis. Men så upptäcktes akustiken i gamla kraftstationen. Musikgrupper avlöste varandra, en cafeteria uppskattades. Lokalerna passade konstnärer och hantverkare. Gamla Kraftstationen blev ett besöksmål för allt fler, från tidig vår till sen höst. Bakom framgångarna, med Värmlands turismpris för ett år sedan, stod eldsjälar med Linn Sönstebö Mossberg i spetsen.

När lokalernas ägare, Fortum, för snart ett år sedan sade upp hyresavtalet, var vi många som tog det lättvindigt. Mot bakgrund av de stora framgångarna och med kommunen som Fortums motpart utgick vi från att en lösning inte skulle dröja.

Det visade sig vara helt fel.

Men Gamla Kraftstationen står kvar, intresset för denna unika kulturverksamhet har växt och vår kommun vill inget hellre än att verksamheten ska fortsätta utvecklas. Om detta finns en också en bred politisk samsyn.

Nu är det hög tid att planera för nya initiativ och nästa års aktiviteter. Mot den bakgrunden ställer jag dessa frågor till kommunstyrelsens ordförande Per Lawén:

1. Hur kommer Forshaga kommun bidra till att ”Gamla Kraftstationen, Kultur & Café” kan fortsätta under kommande år?
  2. Hur kan kommunen bidra ekonomiskt för att behålla Deje och Gamla Kraftstationen på Värmlands kulturkarta?
  3. I ett förslag till överenskommelse finns krav som kan vara svåra att klara för en ideell förening. Vad är kommunen beredd att bistå med för att underlätta underhåll och annat?
  4. Hur verkar Forshaga kommun för att Gamla Kraftstationen bevaras som del av vårt kulturarv?

Forshaga den 24 november 2022

Gunnar Ström (L)