Vi vill se kommundelsråd i Forshaga

Motion till fullmäktiges septembermöte

Det behöver bli lättare för fler att ha idéer och synpunkter på aktuella kommunala frågor. Alla kan gå med i ett politiskt parti, men vi vill dessutom göra det möjligt för alla som bor i en kommundel – t ex Mölnbacka, Deje eller Dyvelsten – att engagera sig i det som händer eller planeras.

Många politiska frågor är komplexa. Det är inte lätt för en fritidspolitiker att känna till alla fakta som ligger till grund för de lösningar som valts. Det betyder att tjänstepersoner allt oftare representerar kommunen – på informationsmöten, i sociala medier och i direkta kontakter. Ansvaret för det som händer hamnar därför inte alltid på de politiker och partier som fattat besluten utan på dem som verkställer dem.

En effekt av det som händer med den kommunala demokratin är att nya grupper bildas för att bilda opinion i en viss fråga, besvikelse, irritation och ilska växer. Det mesta är ”kommunens” fel.

Hur kan vi tackla den utvecklingen? För många år sedan lanserade vårt parti begreppet ”närdemokrati”. Det stod för att människor i högre grad skulle kunna påverka den lokala politiken.

Vår idé är att nu testa en modell som kan fungera i olika delar av kommunen. Den bygger på att alla som bor i en kommundel får tillgång till regelbundna informationsträffar där politiker och tjänstepersoner medverkar. Det lokala ansvaret läggs på ett kommundelråd, som väljs av dem som kommer till informationsmötet. Rådet kan förslagsvis bestå av 5-9 personer, som också har möjlighet att snabbt kalla till extra möten när nya frågor dyker upp. Efter en tid ska informationsmötet kunna ta ställning till om kommundelsrådet ska förnyas.

I de flesta kommundelar finns ideella föreningar som är aktiva och mycket viktiga för de som bor där. Ett exempel är Mölnbacka. Mölnbacka AIS, Bygdegårdsföreningen och Fiskevårdsföreningen bidrar till att saker händer i kommundelen. Vi skulle gärna se att vår idé om kommundelsråd startar i Mölnbacka. Erfarenheter från den satsningen kan bli vägledande för andra kommundelsråd – i Olsäter, Deje, Skived, Lyckan-Dyvelsten. Forshaga tätort kan mycket väl behöva ett kommundelsråd också.

Vad tycker du? Hör av dig till oss!