Hur bra är krisberedskapen?

Liberalerna vill utreda kommunens krisorganisation

Krisberedskapsfrågorna har fått ökad uppmärksamhet på senare tid. Nu pågår ett viktigt arbete i alla kommuner om den Risk- och sårbarhetsanalys (RSA) som ska gälla de närmaste åren. Kommunchefen har ett övergripande ansvar och verksamheterna ska sköta planering. Men hur klarar nuvarande organisation att följa upp den planering som sker, initiera ytterligare åtgärder som kan behövas och lägga förslag till insatser som kan krävas för att säkra måluppfyllelse?

I motionen konstaterar vi att kommunen ska under en extraordinär händelse kunna stå värd för en inriktnings- och samordningsfunktion (ISF) på lokal nivå, i syfte att verka för samordning av olika aktörers åtgärder. Den består av företrädare för offentliga och privata aktörer samt frivilliga resurser som möts för att åstadkomma gemensam inriktning och samordning vid samhällsstörningar. Det är kommunen som enligt överenskommelsen ska sammankalla, leda och dokumentera möten, samt följa upp överenskomna åtgärder.

Vilka är de olika aktörerna och frivilliga resurserna i Forshaga kommun? Tidiga kontakter med dessa kan underlätta och påskynda arbetet i ett krisläge.

I vårt yrkande föreslår vi att kommunens organisation utreds i syfte att säkerställa att tillräckliga personella resurser finns för planering av krisberedskap och att samverkan med övriga aktörer och frivilliga resurser ingår som en del i beredskapsplaneringen.

Har du synpunkter på denna viktiga fråga? Hör av dig till oss. Vi finns på facebook och du kan mejla Maud Jennemo-Olsson, mbko@telia.com