Förtur för fler bostäder i Forshaga kommun

Motion om bostadsförsörjningen

Under 2019 ska ett nytt bostadsförsörjningsprogram komma till. Planering pågår. Dialog ska ske med allmänheten. Vi menar att det inför sådana samrådsträffar måste finnas en tydlig idé och ambition från den politiska ledningen att ta ställning till. Läs vår motion till kommunfullmäktige!

I vår motion konstaterar vi att det finns en insikt om läget och behoven och att det finns mål för bostadsförsörjningen, men att inte mycket händer. Ansvaret vilar på den politiska ledningen, som nu måste ta krafttag för att åstadkomma en förbättring.

Forshaga kommun räknas i den nationella statistiken till förortskommunerna. Antalet som pendlar ut ur kommunen till sitt arbete har ökat varje år under de senaste tio åren. Det visar att Forshaga är en attraktiv kommun även om jobbet finns i en annan kommun. Samtidigt visar inpendlingen en ännu större ökning, från 750 (2010) till 920 (2017). Hur många av dessa skulle bosätta sig i Forshaga, om det fanns bra bostäder?

En ökad befolkning är positivt för alla kommuner. Forshaga har förutsättningar att höja målet från 50 till 100 nya invånare per år. Men då krävs en större politisk ambition när det gäller nya bostadsområden och planområden. Idag är det huvudsakligen privata initiativ som står för nybyggandet, markägare som söker bygglov, intresserade som hör av sig med frågor om tillgängliga tomter. Ett mycket attraktivt område med plats för 150 lägenheter finns sedan många år (Åsmyren), men inget händer. Många äldre är beredda att lämna sina villor, men hittar inget annat boende här utan får söka sig till andra kommuner. Samtidigt är hyresnivåerna i nyproducerade lägenheter (läs Svanen) så höga att de inte är realistiska för alla. Nyproduktionen av bostadsrätter kunde vara ett bra alternativ, men inga nya sådana produceras. Detsamma gäller lägenheter större än trerummare.

Det finns områden som vi menar bör få förtur när det gäller nya bostadsområden. Ett exempel är Dyvelsten och söderut. Nya villor byggs, inte minst vid Lyckan, men initiativen kommer inte från kommunen. Det finns också områden i Deje och norrut som med närhet till natur och friluftsliv och en bättre väg 62 kan locka många att bosätta sig i vår kommun.

Vad tycker du? Hör av dig till oss – vi finns på facebook och du kan mejla Maud Jennemo-Olsson mbko@telia.com.