En minnesplats för Flora Gladh

Interpellation till Kommunstyrelsens ordförande

I december 2017 inkom vi med en motion angående minnesplats för Flora Gladh. Flora förlorade hela sin familj i förintelsen. Hon räddades och hamnade efter andra världskrigets slut i Mölnbacka. Som pensionär berättade hon i skolor om sina upplevelser och hon påminde oss alla om att vi aldrig får glömma det som hände. Då både vi som lever nu och kommande generationer behöver påminnas om hennes berättelser föreslog vi följande:

• att en minnestext skrivs och placeras utomhus på utvalda ställen i kommunen
  • att kommunen utreder möjligheten att hedra henne och påminna oss alla med en plats för eftertanke. Det kan vara en fontän, en park, en permanent utställning, en byggnad eller ett konstverk
  • att vi årligen uppmärksammar förintelsens minnesdag i vår kommun, till exempel med fackeltåg

Vi tror att ovanstående skulle få fler i vår kommun att bry sig om våra medmänniskor oavsett ursprung, bakgrund, religion eller sexuell läggning.

Vi fick i maj 2018 svaret att motionen ansågs bevarad. Ett fackeltåg som arrangeras av kommunen var inte aktuellt då kommunen ansåg att det redan gjordes tillräckligt mycket i de kommunala verksamheterna för att uppmärksamma och lyfta värderingsfrågor.

Kommunen tyckte inte heller att vi behövde någon speciell minnesplats, men ställde sig ändå positiv till att kunna göra minnestexter/citat som kunde placeras ut på flera ställen runt om på sittbänkar i kommunen där man då skulle ha möjlighet att sätta sig ner, reflektera och minnas Flora Gladh.

Kommunledningskontorets hade även, då vi inkom med motionen, ett uppdrag att se över möjligheten till en årlig utmärkelse för Värdeskapande insatser i Forshaga kommun som man menade kunde kopplas samman till kommunens gemensamma värdegrundsarbete och arbeta för ett förhållningssätt likt det vi lyfte i vår motion.

Jag har nu dessa frågor till Kommunstyrelsens ordförande:

1. Hur gick det med de minnestexter/citat som kunde placeras ut på sittbänkar? Detta förslag
    ställde sig även anhöriga till Flora Gladh positiva till.
  2. Hur uppmärksammas idag förintelsens minnesdag i våra skolor?
  3. Delas idag någon årlig utmärkelse ut för Värdeskapande insatser i vår kommun ut som kan
    kopplas samman till kommunens värdegrundsarbete?

Fredrik Erlandsson (L)