Kommunrevisionen är viktig för verksamheten

Motion (L) för att revisionen ska få bättre arbetsmöjligheter

Behandlingen av kommunrevisionens granskning av årsredovisningen vid kommunfullmäktiges sammanträde den 13 april visade på allvarliga brister som nu måste åtgärdas.

Kommunens årsredovisning fastställdes av kommunstyrelsen den 30 mars. Först därefter kan kommunrevisionen inleda sin granskning. Revisionsrapporten var klar den 9 april, i praktiken på fem arbetsdagar med hänsyn till påsk. Då återstod en (1) arbetsdag före kommunfullmäktiges sammanträde.

Med hänsyn till kommunrevisionens allvarliga kritik, borde ärendet ha lyfts bort från fullmäktiges ärenden den 13 april för att ge kommunstyrelsen en möjlighet att överväga en ändring av årsredovisningen. Därmed hade också fullmäktiges presidium haft möjlighet att bereda ärendet och fullmäktiges ledamöter fått materialet i god tid. Det är viktigt att det finns tid för dialog mellan KFs presidium, revisorerna och kommunstyrelsen.

Kommunrevisionen framhåller att kommunens hantering av årsredovisningen avseende vissa intäkter och kostnader inte är i enlighet med god redovisningssed samt att avvikelserna bedöms som väsentliga och påverkar periodens resultat och ställning i väsentlig omfattning.

I landets kommuner är det mycket ovanligt att ett ärende som detta behandlas som skett i fullmäktige hos oss. Ett så skarpt uttalande att ”en bedömning att räkenskaperna inte är rättvisande och att rättning bör ske innan de fastställs av fullmäktige” förekommer sällan och när det sker brukar problemet oftast åtgärdas i tid för fullmäktiges behandling av ärendet.

Granskningsrapporten hänvisar till LKBR (Lagen om kommunal bokföring och redovisning) och till RKR (Rådet för Kommunal Redovisning). Här finns tydliga besked om hur en kommun ska hantera intäkter och kostnader. Det försvar som kommunstyrelsens ordförande lämnade i en omfattande kommentar på fullmäktiges sammanträde innebär att kommunledningen anser att revisionen har fel och att kommande årsredovisningar uppenbarligen kommer att upprättas som den avseende 2020. Detta är allvarligt och kommer att få konsekvenser för tilltron till kommunens ekonomiska redovisningar i framtiden. För att undvika detta, bör kommunfullmäktige uttala att gällande lagar, råd och anvisningar för kommunal bokföring och redovisning alltid ska följas av Forshaga kommun.

Den kommunala revisionen är ett lokalt demokratiskt kontrollinstrument. Den kommunala revisionen är oberoende och granskar på fullmäktiges uppdrag och därigenom indirekt också för medborgarna. Med sin granskning och prövning bidrar revisorerna till en effektiv verksamhet samt till att värna demokrati, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet.

Liberalerna i Forshaga-Ullerud föreslår:

• tidplaneringen för arbetet med årsredovisningar ändras så att det finns nödvändig tid för behandling, kommunikation och ställningstagande
  • fullmäktige beslutar att gällande lagar, råd och anvisningar för kommunal bokföring och redovisning alltid ska följas av Forshaga kommun